27. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima w Krakowie!

 

„Dobranoc/Good Night/Da Yie”, reż. Anthony Nti, scen. Chingiz Karibekov, Anthony Nti, produkcja: Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound, Belgia 2019, 20’33” (wyróżnienie jury konkursu ETIUDA, wyróżnienie FICC)

Cudzoziemiec z ghańskiego gangu otrzymuje zadanie zrekrutowania dzieci do wykonania pewnej ryzykownej roboty. Spędzając dzień z dwojgiem energicznych dzieciaków, Princem i Matildą, zaczyna kwestionować swoją postawę życiową.

 

 


„W porządku/Fine/בסדר גמו”, reż. Maya Yadlin, scen. Maya Yadlin, produkcja: Minshar School of Art, Izrael 2019, 9’06” (Grand Prix – Złoty Dinozaur konkursu ETIUDA)

Matka, ojciec i dwie córki jadą przez pustynię na spotkanie rodzinne. Dziewczyny śpią spokojnie, lecz spokój ten zostaje gwałtownie zakłócony przez ojca, który słyszy w radiu ulubioną piosenkę.

 

 

 


„Efekt Halo/Halo Effect”, reż. Patrycja Polkowska, scen. Patrycja Polkowska, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi,  Polska  2019, 14’25” (Srebrny Dinozaur konkursu ETIUDA)

Bohaterami filmu są wychowankowie zakładu poprawczego w Studzieńcu. Jest to zakład otwarty, który bardziej przypomina przymusowe kolonie niż rygorystyczne więzienie. W tym miejscu nie odbywa się czasowo określonej kary – gdy się tam trafi, można wyjść dopiero w dniu dwudziestych pierwszych urodzin.

 

 

 


„Koszerność/Kosher/כשר”, reż. Gideon Imagor, scen. Yudit Kantor, produkcja: Minshar School of Art, Izrael 2020, 12’51” (wyróżnienie jury konkursu ETIUDA)

Racheli, młoda ortodoksyjna kobieta, opuszcza dom i udaje się w stronę Mikveh, aby jak co miesiąc dokonać rytuału oczyszczenia.

 

 

 

 


„Psi stróż/Dogwatch/Der Wächter”, reż. Albin Wildner, scen. Albin Wildner, produkcja: Filmakademie Wien, Austria  2019, 30’ (Brązowy Dinozaur konkursu ETIUDA)

Po utracie długoletnio obejmowanego stanowiska w korporacji Raphael zostaje zmuszony przez austriacki urząd pracy do przyjęcia rozczarowującej posady nocnego stróża.

 

 


„Idę po Papierosy/I’m Going Out for Cigarettes/Je sors acheter des cigarettes”, reż. Osman Cerfon, Francja 2018, 13’35” (Srebrny Jabberwocky konkursu ANIMA)

Dwunastolatek Jonathan mieszka z siostrą, mamą i kilkoma mężczyznami. Wszyscy oni mają te same twarze i gnieżdżą się w szafach, szufladach, telewizorach…

 

 

 


„Jestem tutaj/I’m Here”, reż. Julia Orlik, Polska 2020, 15’ (Grand Prix – Złoty Jabberwocky konkursu ANIMA, Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej animacji studenckiej konkursu ANIMA.PL, nagroda jury studenckiego konkursu ANIMA.PL, nagroda publiczności konkursu ANIMA.PL)

Starszy mężczyzna opiekuje się swoją sparaliżowaną żoną. Mimo podeszłego wieku i własnych problemów ze zdrowiem stara się ze wszystkich sił, aby ulżyć jej w cierpieniach

 

 

 


„Pod Lodem/Under the Ice/Sous la Glace”,reż. Milan Baulard, Ismail Berrahma, Flore Dupont, Laurie Estampes, Quentin Nory, Hugo Potin, Francja 2019, 6’47” (Specjalny Złoty Jabberwocky konkursu ANIMA)

Zimową porą czapla łowi w jeziorze ryby.

 

 


„Rozmowy z wielorybem/Conversations with a Whale”, reż. Anna Samo, Niemcy 2020, 8’45” (wyróżnienie jury konkursu ANIMA)

To list miłosny do artystów, ich sztuki i publiczności. Pewien filmowiec destyluje odrzucenie za odrzuceniem, do czasu aż piękny figowiec pielęgnowany rzekomą porażką rodzi owoce. Rozmowy z wielorybem zostały stworzone bezpośrednio pod obiektywem, z wykorzystaniem różnych analogowych technik animacji.

 

 


„Skarb/Precious/Précieux”, reż. Paul Mas, Francja 2019, 14’ (Brązowy Jabberwocky konkursu ANIMA)

Julie nie odnajduje się w szkole. Przyjazd Emile, autystycznego dziecka, wszystko zmienia…

 

 

 

 

 


„Symbioza/Symbiosis”, reż. Nadja Andrasev, Francja, Węgry 2019, 12’50” (wyróżnienie jury konkursu ANIMA)

Zdradzana żona pragnie wyśledzić kochankę męża. Jej zazdrość stopniowo ustępuje ciekawości.

 

 

 

 

 


„backstage_episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, Polska 2020, 11’ (wyróżnienie konkursu ANIMA.PL)

backstage_episodes to obraz zmagań artysty, muzyka i poety z procesem twórczym. Krótkie epizody dziejące się poza sceną w zamknięciu, odosobnieniu, z dala od blasku scenicznych świateł. Pozornie błahe, nic nie znaczące zdarzenia, którym artysta musi stawić czoła, próbując realizować swoje zamierzenia twórcze. To próba skonstruowania portretu, szkicu psychologicznego jednostki, wykorzystująca postać ikony muzyki alternatywnej lat 80. – Iana Curtisa z grupy Joy Division.

 

 

 


„I coś jeszcze”, reż. Olga Kłyszewicz, Polska 2020, 6’41” (wyróżnienie konkursu ANIMA.PL)

Obce ręce umieszczają dwa ptaki w zupełnie nowym dla nich środowisku. Między zwierzętami nawiązuje się relacja, w której dłonie siłą rzeczy odgrywają znaczącą rolę.

 

 

 

 


„Kobieta z kamyczkiem w sercu/A Woman with a Pebble in Her Heart”, reż. Karyna Piwowarska, Jakub Wroński, Polska 2020, 14’ (Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego w konkursie ANIMA.PL)

Animacja o współtwórczyni „Przekroju” – najstarszego czasopisma społeczno-kulturalnego w Polsce – i wieloletniej zastępczyni Mariana Eilego. „Legendarny Jan Kamyczek to ona właśnie, ale to tylko jedno z jej licznych redaktorskich wcieleń. Współpracownikom tygodnika poświęcano całe eseje, o Jance pisano zawsze zwięźle i lakonicznie. Akapit, strona, a czasem parę stron o tym, że była wcieleniem taktu i dyskrecji, że przez 20 lat nigdy nie podniosła głosu. I że była ważna” – film powstał na podstawie artykułu Ewy Pawlik.

 

 


„Łowy”, reż. Mateusz Jarmulski, Polska 2019, 8’ (Srebrny Żmij konkursu ANIMA.PL)

Miasteczko otoczone lasami i jeziorami, położone gdzieś w północnej części Polski. Kilkanaście domów i gospodarstw oraz mały barokowy kościół. Bohater, jedenastoletni chłopiec, spędza tutaj ostatni miesiąc wakacji. Zaczytany w przygodowych powieściach o Dzikim Zachodzie jest głodny przygód i doświadczeń. Wyposażony w reporterski magnetofon i łuk eksploruje okolicę. Niewinna przygoda nagle przestanie być zabawą. To, co chłopiec przeżyje w ten letni wieczór, zostanie w nim na długo.

 

 

 


Marbles,reż. Natalia Spychała, Polska 2019, 5’31” (Brązowy Żmij konkursu ANIMA.PL, Brązowy Żmij dla najlepszego filmu dyplomowego lub debiutu profesjonalnego )

Hipnotyzujące wahadło wprowadza w ruch swoisty mechanizm. Fragmentarycznie pojawiająca się postać, przestrzeń oraz różnego rodzaju przedmioty łączą się w rytmiczny układ wzajemnych zależności. Dźwięk przeplata się z obrazem, tworząc muzykę powtarzających się zdarzeń. Co jest skutkiem, a co przyczyną? Animacja poklatkowa wykonana nitkami na pokrytym wazeliną szkle

 

 


„Takie piękne miasto”, reż. Marta Koch, Polska 2019, 7’45”  (wyróżnienie konkursu ANIMA.PL)

Poranek. Kobieta budzi się, podchodzi do okna i zauważa na ulicy swojego chłopaka całującego inną kobietę. Zdezorientowana wybiega z mieszkania, by się z nim skonfrontować, lecz mężczyzny już tam nie ma. Aby go odnaleźć, bohaterka wyrusza w samotną podróż po mieście, które z każdą kolejną uliczką staje się coraz bardziej duszne i nieprzychylne. Ulice zacieśniają się, a ludzie, których mija, zdają się mieć wobec niej wrogie intencje. Przerażona obserwuje jak świat, który znała, zmienia się, a za każdym rogiem czyhają na nią kolejne niebezpieczeństwa.

 

 


„Własne śmieci”,reż. Daria Kopiec, Polska 2020,6’26” ( Grand Prix – Złoty Żmij konkursu ANIMA.PL)

Nie ma nic wspanialszego niż obiad z rodziną. Choć ten sam scenariusz powtarza się w nieskończoność. I choć oprócz jedzenia trzeba przełykać słowa swoich bliskich. Czasem gorzkie. Czasem tak przewidywalne, że chce się wymiotować. Recytowane śpiewająco od wielu długich lat.