OSTATNIE GRANICE XV przegląd kina europejskiego i… 28.09 – 30.09.2020 r

OSTATNIE GRANICE

XV przegląd kina europejskiego i…

Termin: 28.09 – 30.09.2020 r. godz. 20:00

Kinoteatr „Polonez”

Kolejna edycja przeglądu kina europejskiego – 3 dni z kinem ambitnym, nieoczywistym, wywołującym dyskusje…

Hasło przewodnie XIV przeglądu brzmi: NATURA HUMANA – studium przypadku – hasło otwarte na interpretacje, zadające pytania o to czym w ogóle jest natura ludzka, czym się charakteryzuje, co nią rządzi, czy jest stała, czy zmienna…Co nas wyróżnia – wolna wola, kreatywność, dążenie do celu? Te pytania zadają sobie przecież od wieków filozofowie… A galeria postaci jest bardzo intrygująca, wielowymiarowa…

Każda projekcja filmu będzie poprzedzona profesjonalną prelekcją i zakończona dyskusją. Do współpracy zaprosiliśmy prelegentów z kręgu krytyki filmowej oraz filmoznawstwa.

Mamy nadzieję, że ciekawa tematyka wypowiedzi grona fachowców i ich interpretacje filmów zainspirują do powstania konkursowych recenzji! Dlatego, tradycyjnie ogłaszamy:

 

KONKURS NA NAJLEPSZĄ RECENZJĘ!

Jak co roku przegląd kina europejskiego kończy się konkursem na najlepszą recenzję z wybranego filmu bądź filmów pokazywanych podczas przeglądu. Recenzje należy przesłać na adres e-mail: agnieszka.skoczek@cekis.pl lub osobiście przekazać do kasy Kinoteatru „Polonez” z dopiskiem „Recenzja – konkurs”. Termin dostarczenia prac to 09.10.2020r. Rozstrzygnięcie konkursu (wręczenie karnetu) nastąpi 13.10.2020 przed seansem w ramach DKF „Eroica”. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, adresu mailowego oraz telefonu kontaktowego. Do zdobycia: 3 DARMOWE KARNETY DKF „Eroica” na 6 wybranych seansów w sezonie 2020 – 2021 (do czerwca włącznie)!

regulamin konkursu na recenzję REGULAMIN KONKURSU


– 28.09.2020, godz. 20:00 poniedziałek – DEERSKIN

scenariusz i reżyseria: Quentin Dupieux

zdjęcia: Quentin Dupieux

obsada: Jean Dujardin, Adèle Haenel, Albert Delpy, Coralie Russier, Laurent Nicolas

produkcja: Francja 2019

gatunek: Komedia

czas: 77 min.

dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

 

Prelekcja i dyskusja: Mateusz Demski dziennikarz i krytyk filmowy. Publikował m.in. w kwartalniku “Przekrój”, tygodniku “Przegląd”, tygodniku “Polityka”, czasopiśmie “Ekrany”, miesięczniku “Kino”, “Magazynie Filmowym” SFP, a także w portalach CzasKultury.pl, Interia.pl, Wirtualna Polska, Papaya.Rocks. Programer Ars Independent Festival w Katowicach. Związany z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Na koncie ma wywiady z nagradzanymi na największych światowych festiwalach twórcami filmowymi,

m.in. z Terrym Gilliamem, Bong Joon-ho, Gasparem Noé, braćmi Dardenne, Bélą Tarrem, Ablem Ferrarą, Françoisem Ozonem, Dario Argento, Albertem Serrą, a także z Kristen Stewart czy Stellanem Skarsgårdem

Jeden z największych przebojów sekcji Piętnastka Reżyserów na ostatnim MFF w Cannes!

Bohaterką czarnej komedii Quentina Dupieux jest kurtka z frędzlami To ona staje się fetyszem niejakiego Georges’a, przegranego gościa, który po zakupie zamszowego ciucha zaczyna marzyć o sławie filmowca. Wydawszy ostatnie pieniądze, mężczyzna błąka się po francuskiej prowincji, z każdym dniem zbliżając się coraz bardziej do granicy obłędu. Zaczepia ludzi, gada z frędzlami, chwyta za kamerę, snuje się po wzgórzach. W siatkę swoich fantazji, zmyśleń i kłamstw wciąga miejscową barmankę, która nocami hobbystycznie przemontowuje stare produkcje. To film o zwyczajnym szaleństwie przyznał reżyser. Ale przede wszystkim też o wolności o tym, co z nią robimy. Mieszając komedię z kinem grozy i dramatem obyczajowym, „Deerskin” ani na chwilę nie traci kontaktu z rzeczywistością, dziwność i absurd są tu jak zdumiewające narośla na surowej materii. To także aktorski tour de force Jeana Dujardina. Aktor znany z oscarowego „Artysty” jako gadający z kurtką Georges kpi z własnego gwiazdorskiego statusu.

Opis na podstawie materiałów dystrybutora.


– 29.09.2020, godz. 20:00 wtorek – NIEDOSYT

scenariusz i reżyseria: Carlo Mirabelli-Davis

zdjęcia: Katelin Arizmendi

obsada: Haley Bennett, Austin Stowell, Denis O’Hare, Elizabeth Marvel

produkcja: USA, Francja 2019

gatunek: Dramat

czas: 94 min.

dystrybucja: Velvet Spoon

 

Prelekcja i dyskusja: Diana Dąbrowska – to filmoznawczyni, organizatorka wielu przeglądów i festiwali (m.in. Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, Cinergia: Forum Kina Europejskiego w Łodzi i FF “Hommage a Kieślowski” w Sokołowsku), animatorka kultury i wieloletnia wykładowczyni Italianistyki na Uniwersytecie Łódzkim.  Publikowała na łamach Filmwebu, Kultury Liberalnej, Miesięcznika KINO, Ekranów, Stopklatki, Studiów Filmoznawczych, a także w tomach zbiorowych. Laureatka Grand Prix konkursu “Krytyk mówi” podczas 5. Festiwalu Kamera Akcja w Łodzi (2014), a także Nagrody Literackiej im. Leopolda Staffa (2018) za promocję kultury włoskiej ze szczególnym uwzględnieniem kina. W 2019 nominowana do Nagrody Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii krytyka filmowa. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2020). Kino, w szczególności kino włoskie, to największa miłość jej życia! Prowadzi fanpage DOPÓKI JEST KINO, JEST NADZIEJA (FINCHÈ C’È CINEMA, C’È SPERANZA) – w całości poświęcony włoskiej kinematografii.

 

Hunter (Haley Bennett) ma przystojnego męża, wielki dom, bajecznie bogatych teściów i wyniki badań jednoznacznie wskazujące na to, że w jej ciele zaczyna rozwijać się dziecko. Zamknięta w złotej klatce dziewczyna, poddaje się całkowicie woli rodziny, która przejmuje coraz większą kontrolę nad jej życiem. Hunter wykształca w sobie nietypowy mechanizm obronny: nieodpartą potrzebę połykania drobnych przedmiotów, takich jak szklane kulki czy pinezki i inne znalezione w zakamarkach domu rzeczy. Pozornie idealny świat zaczyna rozpadać się na kawałki.

 

„Niedosyt”, pełnometrażowy debiut Carlo Mirabelli-Davisa, to niezwykłe połączenie społecznego dramatu i psychologicznego thrillera, w którym nawiązania do „Dziecka Rosemary” służą za paliwo dla historii emancypacyjnej. Film miał swoją premierą na nowojorskim Tribeca Film Festival i wyruszył w imponująca trasę festiwalową, wybrany przez Indiewire jako jeden z najpoważniejszych kandydatów do przyszłorocznych Oscarów. Na ekranie, oprócz magnetycznej Haley Bennett („Dziewczyna z pociągu”, „Prosto  w serce”), występują też Elizabeth Marvel („House of Cards”, „Homeland”) czy Denis O’Hare („Wielkie kłamstewka”, „Dallas Buyers Club”).

Opis na podstawie materiałów dystrybutora.


– 30.09.2020, godz. 20:00 środa – SZARLATAN – pokaz przedpremierowy!

reżyseria: Agnieszka Holland

scenariusz: Marek Epstein

obsada: Ivan Trojan, Juraj Loj, Josef Trojan

produkcja: Polska, Czechy, Słowacja 2020

gatunek: Dramat

czas: 118 min.

dystrybucja: Gutek Film

 

Prelekcja i dyskusja: Janusz Wróblewski – krytyk filmowy, dziennikarz „Polityki” ”, sekretarz polskiej sekcji międzynarodowego stowarzyszenia krytyki filmowej FIPRESCI. Autor scenariuszy filmowych i książki “Magia kina”. Wieloletni rzecznik prasowy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

 

Najważniejsza polska reżyserka i zarazem jedna z najwybitniejszych autorek światowego kina powraca opartym na faktach, zrealizowanym z rozmachem „Szarlatanem”.

Debiutujący na tegorocznym Berlinale, gdzie uznano go za jeden z najlepszych tytułów festiwalu, film Agnieszki Holland to znakomita, nieszablonowa i niesłychanie zmysłowa opowieść o mężczyźnie, który zapragnął okiełznać naturę. Twórczyni nominowanych do Oscara „W ciemności” i „Europy, Europy”, a także „Obywatela Jonesa” i „Pokotu”, gromadzi tu najważniejsze wątki swojej twórczości: bierze na warsztat postać geniusza, obserwuje relacje człowieka z przyrodą, przygląda się wierze, która czyni cuda i po raz kolejny jest naszą przewodniczką po paradoksach XX wieku. A kreśląc zaskakującą love story, przypomina, jak łatwo miłość może zmienić się we własne przeciwieństwo.

Choć rozgrywa się w przeszłości, „Szarlatan” jest filmem jak najbardziej współczesnym – podobnie jak jego bohater, zielarz Jan Mikolášek, dla którego remedium na ludzkie cierpienie jest natura. Jej potężne moce zdolne są uzdrowić ciało, ale w filmie Holland to także przestrzeń prawdziwej wolności dla ducha. Tylko w łączności z nią możemy zrozumieć i zaakceptować to, kim naprawdę jesteśmy. Alchemiczna niemal wiedza o właściwościach ziół, jaką posiadł Mikolášek, i jego zdumiewający dar przenikania do ludzkiego wnętrza sprawiają, że do jego kliniki ciągną tysiące potrzebujących. Ale ten dar ma także swoją ciemną stronę.

Przywołując legendarną postać czeskiego zielarza, reżyserka wydobywa na światło dzienne jego tajemnice, emocje i pragnienia, na które jedynym lekarstwem jest fanatyczne oddanie pracy. „Szarlatan” pokazuje, że talent bywa przekleństwem, a władza zawsze łączy się z pychą. Tworząc fascynującą, pełną sprzeczności postać uzdrowiciela, Agnieszka Holland ucieka od odpowiedzi na pytanie, czy był ludowym lekarzem czy zwykłym oszustem. Prawda, która ją interesuje, dotyczy naszej wiary w cuda, tęsknoty za autorytetem, pragnienia, by żyć w zgodzie z naturą – także naszą własną.

Opis na podstawie materiałów dystrybutora.

 

 

 11,867 total views,  1 views today