Recenzja filmu: „Portret kobiety w ogniu” Janusz Wróblewski

Poezja miłosna Jeśli istnieje jeszcze czysta poezja na ekranie, ten film jest tego dowodem.   To, co najważniejsze w tym filmie, zawarte zostało poza słowami – w romantycznych obrazach, nastrojowej muzyce Vivaldiego, niekontrolowanych gestach. XVIII-wieczna portrecistka (Noémie Merlant) i jej muza (Adèle Haenel) … czytaj więcej…

15,058 total views, 2 views today

Recenzja filmu: „Parasite” Janusz Wróblewski

Bunt karaluchów Film ujawnia, jak oparta na wyzysku i olbrzymich nierównościach społecznych rzeczywistość w istocie zamienia się w piekło.   Jak żyć w świecie, w którym jeden procent najbogatszych mieszkańców ziemi zgromadził niemal tyle bogactwa, co pozostałe 99 proc. ludzkości? Nagrodzony Złotą … czytaj więcej…

6,733 total views, 1 views today

Recenzja filmu: „Ból i blask” Janusz Wróblewski

Co boli Almodóvara Wielka, wyzwalająca opowieść o pogodzeniu się z losem, a może bardziej – o oswajaniu lęku.   To pierwsze tak otwarcie autobiograficzne widowisko hiszpańskiego reżysera. Szczere do bólu, lecz nieprzesadnie ekshibicjonistyczne rozliczenie z trudnym dzieciństwem, przemianami obyczajowymi w Hiszpanii, dawnymi … czytaj więcej…

13,008 total views, 1 views today

Recenzja filmu: „Piranie” Janusz Wróblewski

Stracona młodość Za filmem najbardziej przemawiają żywe emocje młodych ludzi świetnie oddane przez nastoletnich aktorów.   Ekranizacja inspirowanej prawdziwymi wydarzeniami sensacyjnej powieści Roberta Saviano „Chłopcy z paranzy” nie robi tak szokującego wrażenia jak znakomita „Gomorra”, ale ma wystarczająco dużo atutów, aby … czytaj więcej…

15,159 total views, 1 views today

Recenzja filmu: „Opowieść o trzech siostrach” Janusz Wróblewski

Baśń bez złudzeń Poruszający dramat o tym, że wszystko toczy się w rytm wyniszczającego fatum.   Podobnie jak w „Blokadzie”, utrzymanej w tonacji kafkowskiej przypowieści, tak i tu utalentowany reżyser Emin Alper w budzący podziw poetycki sposób prześwietla turecką rzeczywistość. I nie pozostawia złudzeń. Delikatna, … czytaj więcej…

15,160 total views, 1 views today

Recenzja filmu: „Fuga” Janusz Wróblewski

Otchłań To świetnie skonstruowany thriller psychologiczny.   W tym filmie jest bergmanowska powaga, a także pewna zuchwałość w diagnozie sytuacji kobiet, którym wciąż wolno mniej. Mimo otwartych granic, dostępu do edukacji i przyspieszonej emancypacji ideał matki Polki odpowiedzialnej za dom, wychowanie dzieci i organizację … czytaj więcej…

14,034 total views, 1 views today

Recenzja filmu: „W ułamku sekundy” Janusz Wróblewski

Narodziny przemocy Reżyser buduje napięcie jak w gatunkowym thrillerze, ale pointy poszczególnych scen prowadzą do nieoczywistych wniosków, układają się w ciąg coraz większych zaskoczeń.     Żyjemy w świecie stereotypów, łatwych podziałów na zło i dobro. Imigranci z południa wzbudzają … czytaj więcej…

1,036 total views, 2 views today

Recenzja filmu: Martwe wody. Janusz Wróblewski

Kanibale w Calais Dumont stroi się w piórka bliskiego nam Gombrowicza, lecz nie do każdego trafi ten rodzaj teatralizacji i komiksowego humoru.   Wielbiciele serialu kryminalnego „Mały Quinquin” Bruno Dumonta, oglądając jego najnowsze dzieło „Ma Loute” – surrealistyczno-operetkowy ni to … czytaj więcej…

1,057 total views, 1 views today

Recenzja filmu Klient. Janusz Wróblewski

Krótki film o wybaczaniu Przenikliwy, prowokujący dramat.   Nagrodzony Oscarem (najlepszy nieanglojęzyczny film) thriller psychologiczny „Klient” Asghara Farhadiego to wielowarstwowa opowieść o wstydzie, upokorzeniu, zemście i dochodzeniu do prawdy w represyjnym społeczeństwie, w którym wypowiedzenie jej na głos prowadzi do jeszcze większych komplikacji. Temat, … czytaj więcej…

1,505 total views, 1 views today

Recenzja filmu: To tylko koniec świata. Janusz Wróblewski

Bliscy nieznajomi Film ma klasę, dobre tempo, czasami zanadto przyspieszające w rytm teledyskowo zmontowanych retrospekcji.   Szósta pozycja w imponującym dorobku Kanadyjczyka Xaviera Dolana – za miesiąc kończy dopiero 28 lat – przyniosła mu największy jak dotąd sukces. Adaptacja kameralnej sztuki … czytaj więcej…

970 total views, 2 views today

Recenzja filmu: Toni Erdmann. Janusz Wróblewski

Pod maską bizneswoman Najgłośniejsza w tym sezonie, obsypywana nagrodami komedia w zgrabny i dowcipny sposób przypominająca o tym, co człowiek w sobie tłumi, blokuje, ale też traci, gdy zanadto odrywa się od korzeni.   Na przykładzie wyziębionej relacji córki zołzy … czytaj więcej…

1,039 total views, 1 views today