Recenzja filmu: Martwe wody. Janusz Wróblewski

Kanibale w Calais Dumont stroi się w piórka bliskiego nam Gombrowicza, lecz nie do każdego trafi ten rodzaj teatralizacji i komiksowego humoru.   Wielbiciele serialu kryminalnego „Mały Quinquin” Bruno Dumonta, oglądając jego najnowsze dzieło „Ma Loute” – surrealistyczno-operetkowy ni to … czytaj więcej…

Recenzja filmu Klient. Janusz Wróblewski

Krótki film o wybaczaniu Przenikliwy, prowokujący dramat.   Nagrodzony Oscarem (najlepszy nieanglojęzyczny film) thriller psychologiczny „Klient” Asghara Farhadiego to wielowarstwowa opowieść o wstydzie, upokorzeniu, zemście i dochodzeniu do prawdy w represyjnym społeczeństwie, w którym wypowiedzenie jej na głos prowadzi do jeszcze większych komplikacji. Temat, … czytaj więcej…

Recenzja filmu: To tylko koniec świata. Janusz Wróblewski

Bliscy nieznajomi Film ma klasę, dobre tempo, czasami zanadto przyspieszające w rytm teledyskowo zmontowanych retrospekcji.   Szósta pozycja w imponującym dorobku Kanadyjczyka Xaviera Dolana – za miesiąc kończy dopiero 28 lat – przyniosła mu największy jak dotąd sukces. Adaptacja kameralnej sztuki … czytaj więcej…

Recenzja filmu: Toni Erdmann. Janusz Wróblewski

Pod maską bizneswoman Najgłośniejsza w tym sezonie, obsypywana nagrodami komedia w zgrabny i dowcipny sposób przypominająca o tym, co człowiek w sobie tłumi, blokuje, ale też traci, gdy zanadto odrywa się od korzeni.   Na przykładzie wyziębionej relacji córki zołzy … czytaj więcej…

Recenzja filmu: Tancerka. Janusz Wróblewski

Tańcząca ze światłem Film przedstawia trudną, bezkompromisową walkę o wyrażenie siebie w sposób odbiegający od przyjętych norm.   Debiut fabularny Stéphanie Di Giusto przypomina legendarną, choć nieco u nas zapomnianą postać Amerykanki Marie-Louise Fuller (1862–1928), zjawiskowej pionierki tańca nowoczesnego inspirującej paryską … czytaj więcej…

Recenzja filmu: „Egzamin”. Janusz Wróblewski

Społeczny film sensacyjny Świetny, przemawiający do wyobraźni obraz chaosu wartości w naszej części świata.   Sensacyjny zwycięzca Cannes sprzed paru lat Rumun Cristian Mungiu nie przestaje zadziwiać. Po głośnych „4 miesiącach, 3 tygodniach i 2 dniach”, opisujących piekło podziemia aborcyjnego w ostatnich … czytaj więcej…

Recenzja filmu Służąca. Janusz Wróblewski

Erotyczny zawrót głowy Tym, co przykuwa uwagę i zdumiewa w filmie najbardziej, jest jego zawiła, szkatułkowo prowadzona narracja, oparta na ciągłych zmianach punktów widzenia.   Mistrzowsko skonstruowany nowy film Park Chan-wooka sprawia niespodziankę. Ani to brutalne, męskie kino zemsty („Old … czytaj więcej…

Recenzja filmu: Neon Demon. Janusz wróblewski

Między wybiegiem a kostnicą Podnoszą się głosy, że dopiero drugie obejrzenie daje satysfakcję. Tylko czy znajdą się chętni?   W poczciwym „Pręt-à-Porter” Roberta Altmana drwina z głupoty i wilczych praw rządzących reklamą nie naruszała granic dobrego smaku. W „Neon Damon” Nicolasa Windinga Refna prowokacja … czytaj więcej…

Recenzja filmu: „Carol”, reż. Todd Haynes. Janusz Wróblewski

Gra pozorów Film świetnie oddaje kłamliwą, egzaltowaną atmosferę powojennej Ameryki.   Nominowany w sześciu kategoriach do Oscara amerykańsko-brytyjski melodramat „Carol” Todda Haynesa to stylowa, inteligentna ekranizacja skandalizującej powieści „The Price of Salt”, opublikowanej w 1952 r. pod pseudonimem Claire Morgan, za którym ukrywała … czytaj więcej…