Birdman czyli (Nieoczekiwane pożytki z niewiedzy)
(Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Czas trwania | 119 min |
Gatunek | czarna komedia |
Reżyseria | Alejandro González Iñárritu |
Dystrybutor | Imperial – CinePix Sp. z o.o. |
Premiery kinowe | Polska 23 styczeń 2015 Świat 27 sierpień 2014 |
Opis | Film „Birdman czyli (Nieoczekiwane pożytki z niewiedzy)” to czarna komedia w reżyserii Alejandro Gonzáleza Iñárritu, twórcy filmów: ”Amores perros”, ”Babel” i ”21 gramów”. W rolach głównych występują Michael Keaton, Zach Galifianakis i Edward Norton. |
Michael Keaton Riggan Thomson Zach Galifianakis Jake Edward Norton Mike Andrea Riseborough Laura Amy Ryan Sylvia Emma Stone Sam Naomi Watts Lesley Lindsay Duncan Tabitha Alejandro González Iñárritu reżyserAlejandro González Iñárritu scenariusz Nicolás Giacobone scenariusz Alexander Dinelaris scenariusz Armando Bo scenariusz Emmanuel Lubezki zdjęcia Antonio Sanchez muzyka Douglas Crise montaż Film „Birdman czyli (Nieoczekiwane pożytki z niewiedzy)” to czarna komedia opowiadająca o aktorze, sławnemu dzięki zagranej dawno temu roli superbohatera. Śledzimy jego losy w przeciągu trzech dni, podczas których usiłuje zdobyć angaż do wystawianej na Broadwayu sztuki.
-
Oscar
Najlepszy film Zwycięzca
87. ceremonia wręczenia Oscarów
- nominacja: najlepszy film roku − Alejandro González Iñárritu, John Lesher i James W. Skotchdopole
- nominacja: najlepsza reżyseria − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: najlepszy scenariusz oryginalny − Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris i Armando Bo
- nominacja: najlepszy aktor pierwszoplanowy − Michael Keaton
- nominacja: najlepszy aktor drugoplanowy − Edward Norton
- nominacja: najlepsza aktorka drugoplanowa − Emma Stone
- nominacja: najlepsze zdjęcia − Emmanuel Lubezki
- nominacja: najlepszy dźwięk − Thomas Varga, Frank A. Montaño i Jon Taylor
- nominacja: najlepszy montaż dźwięku − Aaron Glascock i Martín Hernández
- 72. ceremonia wręczenia Złotych Globów
- nominacja: najlepszy film komediowy lub musical
- nominacja: najlepsza reżyseria − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: najlepszy aktor w filmie komediowym lub musicalu − Michael Keaton
- nominacja: najlepszy aktor drugoplanowy − Edward Norton
- nominacja: najlepsza aktorka drugoplanowa − Emma Stone
- nominacja: najlepszy scenariusz − Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris i Armando Bo
- nominacja: najlepsza muzyka − Antonio Sanchez
- 68. ceremonia wręczenia nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej
- nominacja: najlepszy film
- nominacja: najlepsza reżyseria − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: najlepszy aktor pierwszoplanowy − Michael Keaton
- nominacja: najlepszy aktor drugoplanowy − Edward Norton
- nominacja: najlepsza aktorka drugoplanowa − Emma Stone
- nominacja: najlepszy scenariusz oryginalny − Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris i Armando Bo
- nominacja: najlepsza muzyka − Antonio Sanchez
- nominacja: najlepsze zdjęcia − Emmanuel Lubezki
- nominacja: najlepszy montaż − Douglas Crise i Stephen Mirrione
- nominacja: najlepszy dźwięk − Thomas Varga, Martín Hernández, Aaron Glascock, Jon Taylor i Frank A. Montaño
- 21. ceremonia wręczenia nagród Gildii Aktorów Ekranowych
- nagroda: wybitny występ zespołu aktorskiego w filmie kinowym
- nominacja: wybitny występ aktora w roli pierwszoplanowej − Michael Keaton
- nominacja: wybitny występ aktora w roli drugoplanowej − Edward Norton
- nominacja: wybitny występ aktorki w roli drugoplanowej − Emma Stone
- 22. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage
- nominacja: Złota Żaba − Emmanuel Lubezki
- 30. ceremonia wręczenia Independent Spirit Awards
- nominacja: najlepszy film niezależny − Alejandro González Iñárritu, John Lesher, Arnon Milchan i James W. Skotchdopole
- nominacja: najlepszy reżyser − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: najlepsza główna rola męska − Michael Keaton
- nominacja: najlepsza drugoplanowa rola żeńska − Emma Stone
- nominacja: najlepsza drugoplanowa rola męska − Edward Norton
- nominacja: najlepsze zdjęcia − Emmanuel Lubezki
- 19. ceremonia wręczenia Satelitów
- nominacja: najlepszy film roku
- nominacja: najlepszy aktor filmowy − Michael Keaton
- nominacja: najlepszy aktor drugoplanowy − Edward Norton
- nominacja: najlepsza aktorka drugoplanowa − Emma Stone
- nominacja: najlepsza reżyseria − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: najlepszy scenariusz oryginalny − Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris i Armando Bo
- nominacja: najlepsza muzyka − Antonio Sanchez
- nominacja: najlepsze zdjęcia − Emmanuel Lubezki
- nominacja: najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz − George DeTitta Jr., Kevin Thompson i Stephen H. Carter
- nominacja: najlepszy montaż − Douglas Crise i Stephen Mirrione
- 71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji
- nagroda: Future Film Festival Digital Award − Alejandro González Iñárritu
- nagroda: Leoncino d’Oro Agiscuola Award − Alejandro González Iñárritu
- nagroda: Nazareno Taddei Awards − Alejandro González Iñárritu
- nagroda: Soundtrack Stars Award − Alejandro González Iñárritu
- nominacja: Złoty Lew − Alejandro González Iñárritu
-
- Powrót BatmanaLekkie, ironiczne kino przywracające wiarę w sztukę tam, gdzie liczy się tylko komercja.
W czarnej komedii „Birdman czyli (Nieoczekiwane pożytki z niewiedzy)” Alejandro Gonzáleza Ińárritu zachwycać się można wieloma rzeczami. Najbardziej oczywistą jest fenomenalna, oscarowa kreacja Michaela Keatona, grającego tu w pewnym sensie siebie samego. Aktora jednej roli – Batmana z widowiska Tima Burtona – od przeszło dwóch dekad skazanego na upokarzające występy w trzeciorzędnych produkcjach. Gdy grany przez Keatona bohater otrzymuje wreszcie szansę zagrania na Broadwayu w małym, intelektualnym przedsięwzięciu, jest już wrakiem artysty, uzależnionym od narkotyków obłąkańcem cierpiącym na rozdwojenie jaźni. Film rozgrywa się w czasie próby generalnej w jego skołowanej głowie, trudno więc określić, które wydarzenia są prawdziwe, a co jest tylko urojeniem. Keaton jako paranoik starający się wszelkimi sposobami wyrwać ze szponów nałogów i wykorzystać okazję, by rzucić publiczność na kolana, jest wspaniały. Jego walka wydaje się heroiczna, choć skazana na porażkę, co jednak nie zostaje do końca przesądzone. Niesamowite jest i to, że teatralna sceneria, Nowy Jork, pogmatwana, schizofreniczna sytuacja egzystencjalna aktora zlewają się w strumień świadomości ukazany na ekranie w szaleńczym tempie za pomocą trwającego niemal półtorej godziny jednego ujęcia. Robota, jaką wykonał operator Emmanuel Lubezki, zasługuje na słowa uznania nawet większe niż perfekcyjna reżyseria Ińárritu, czującego się w tym pozbawionym na pozór logiki świecie niczym ryba w wodzie. Trzecia rzecz godna najwyższych pochwał to błyskotliwie poprowadzone role drugoplanowe genialnie oddające nienawistne stosunki panujące w środowisku artystów z krytykami włącznie. Lekkie, ironiczne kino przywracające wiarę w sztukę tam, gdzie liczy się tylko komercja.
Birdman czyli (Nieoczekiwane pożytki z niewiedzy), reż. Alejandro González Ińárritu, prod. USA, 119 min
5,706 total views, 2 views today