OSTATNIE GRANICE
XVII. Przegląd Kina Europejskiego
Termin: 5.09 – 7.09.2022 r.
Sala koncertowa Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach
Bilety: 12 zł / film w kasach CKiS, Kinoteatru Polonez oraz na www.biletyna.pl
Karnet: 30 zł – wyłącznie w kasach CKiS oraz Kinoteatru Polonez
Kolejna edycja Przeglądu Kina Europejskiego – trzy dni z kinem ambitnym, nieoczywistym, wywołującym dyskusje…
Hasło przewodnie XVII. Przeglądu to: MIŁOŚĆ. – kolejny raz chcemy porwać Was do dyskusji, skłonić do własnych interpretacji.
Miłość. Jaka właściwie jest? Czy zawsze m prawo się wydarzyć? Platoniczna, rodzicielska, cielesna. Może mieć rożne odcienie, wyrazy, oblicza. Chcielibyśmy w dość niekonwencjonalny sposób podejść do tego zagadnienia. Miłość może objawić się w dziele mistrza, może być pasją do kina, czułym peanem na cześć legendy. Za sprawą mrocznej filmowej baśni przyjrzymy się bezinteresownej miłości, która wydarza się na przecięciu gatunków i światów, wynika z konfliktu człowieka i praw natury. I jeszcze miłość znad Sekwany – jak współcześni romantycy szukają sensu w życiu i czy miłość w czasach Tindera jest miłością spełnioną?
☛ Ostatniego dnia naszą gościnią będzie Filmoznawczyni Diana Dąbrowska, która poprowadzi dyskusję w temacie Przeglądu, o wszystkich filmach.
– 5.09.2022, godz. 19:00 poniedziałek – ENNIO
scenariusz i reżyseria: Giuseppe Tornatore
zdjęcia: Giancarlo Leggeri, Fabio Zamarion
występują: Ennio Morricone, Clint Eastwood, Quentin Tarantino, John Williams, Hans Zimmer, Terrence Malick, Wong Kar-Wai, Bernardo Bertolucci…
produkcja: Włochy / Belgia / Holandia / Japonia 2021
gatunek: dokument biograficzny / muzyczny
czas: 156’
dystrybucja: Best Film
Ponad 500 filmów wybrzmiałoby inaczej, gdyby nie on. Ennio Morricone to nie tylko jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej w historii, ale również uwielbiana przez międzynarodową publiczność legenda kina, której twórczość została dwukrotnie nagrodzona Oscarem®.
„Ennio” jest żywiołowym portretem geniusza, nakreślonym przez wiernego przyjaciela i znakomitego reżysera. Giuseppe Tornatore zaprasza nas w wyjątkowo osobistą podróż po prywatnym i artystycznym życiu wspaniałego kompozytora. Towarzyszą nam w niej wspominający go artyści i reżyserzy, tacy jak Bernardo Bertolucci, Clint Eastwood, Bruce Springsteen, Quentin Tarantino, John Williams czy Wong Kar Wai, ale przede wszystkim wtóruje nam niezapomniana filmowa muzyka Mistrza. W końcu, historia jego życia to historia kina.
Ennio Morricone umarł 6 lipca 2020. Opublikowany chwilę później w gazetach nekrolog, jaki Maestro napisał w pierwszej osobie, ścisnął za gardło miliony fanów jego twórczości na całym świecie. Wyznaje w nim, że informuje o swoim odejściu w taki sposób, bo „nie chce nikomu przeszkadzać”. Nawet w tej sytuacji jest przygotowany, praktyczny i skupiony na swoich bliskich. Wśród wielu spektakularnych osiągnięć muzycznych kompozytora było jeszcze coś, co zasługuje na uwagę – nadzwyczajne połączenie skromności jako człowieka i śmiałości jako artysty. Na granicy tych dwóch światów zachował fascynującą tajemnicę, do której nie wszyscy mieli dostęp.
Dlatego reżyserem dokumentu o Morricone nie mógł być nikt inny, jak tylko Giuseppe Tornatore – przez ponad 30 lat i 11 wspólnych filmów współpracownik, przyjaciel, bodaj jedyny, który nie tylko przeprowadził tak szczerą rozmowę, ale też uzupełnił ją o wypowiedzi największych twórców światowego kina i muzyki oraz liczne materiały archiwalne.
„Ennio” to droga od wściekłości na niezrozumienie po gigantyczny hołd złożony włoskiemu twórcy przez środowisko muzyczno-filmowe. Są pojedynki i niepowodzenia, ale nigdy nie ma poddania się. Tornatore pozwala nam głęboko wejść w świat jego kompozycji – analizuje je z widzem, tłumaczy, rozszyfrowuje. To potężna frajda dla każdego miłośnika ścieżek dźwiękowych, ale i efektowna, pasjonująca lekcja muzyki, jakiej nie udałoby się przeprowadzić nigdzie indziej i z nikim innym.
– 6.09.2022, godz. 19:00 wtorek – LAMB
reżyseria: Valdimar Jóhannsson
scenariusz: Valdimar Jóhannsson / Sjón
zdjęcia: Eli Arenson
obsada: Noomi Rapace, Ingvar Sigurdsson, Björn Hlynur Haraldsson
produkcja: Islandia / Szwecja / Polska 2021
gatunek: dramat, horror
czas: 106’
dystrybucja: Gutek Film
Jeden z najoryginalniejszych filmów, dzikie dziecko horroru i mrocznej baśni, urodzone w krainie, w której nie sposób odróżnić dnia od nocy, dobra od zła, a człowieka od zwierzęcia. Choć jednym kopytkiem tkwi w ludowych wierzeniach, ten wywołujący dreszcze film opowiada na wskroś współczesną historię o ciemnej stronie macierzyństwa, żałobie i dzikości, która drzemie w nawet najspokojniejszych sercach.
Akcja Lamb rozgrywa się na osamotnionej owczej farmie, którą prowadzi milcząca para, María i Ingvar. Ich spokojne, wypełnione pracą życie odmieni się, gdy w zagrodzie przyjdzie na świat niezwykła istota. Pod wpływem niesamowitych zdarzeń owce przestaną milczeć, zaś w ludziach obudzi się zwierzęcy instynkt. W półmroku białych nocy, pośród surowych, nasiąkniętych mgłą wzgórz zatrze się granica pomiędzy cywilizowanym a dzikim. Wraz z tajemniczym stworzeniem narodzi się pytanie o to, czyją matką tak naprawdę jest natura?
Debiut Valdimara Jóhannssona, nagrodzony w canneńskiej sekcji Un Certain Regard, wiele zawdzięcza scenariuszowi. Jego współtwórcą jest Sjón, jedna z najciekawszych postaci islandzkiej sceny artystycznej: poeta, pisarz i muzyk, autor tekstów dla Björk oraz współautor scenariusza do nowego filmu Roberta Eggersa. Imponująca jest również obsada: w głównej roli zagrała gwiazda, Noomi Rapace (Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Prometeusz, Tożsamość zdrajcy), Szwedka, która spędziła dzieciństwo na Islandii. Rola Maríi należy do najlepszych w jej dorobku.
– 7.09.2022, godz. 19:00 środa – PARYŻ, 13. DZIELNICA
reżyseria: Jacques Audiard
scenariusz: Jacques Audiard / Léa Mysius / Céline Sciamma
zdjęcia: Paul Guilhaume
obsada: Lucie Zhang, Noémie Merlant, Makita Samba, Jehnny Beth
produkcja: Francja 2021
gatunek: komedia, dramat, romans
czas: 106’
dystrybucja: Gutek Film
Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Opuszczamy jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta. Gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji.
Uwodzicielski film Jacquesa Audiarda to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją.
Akcja „Paryża, 13. dzielnicy” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.
Doskonale chwytający rytm wielkomiejskiego życia, pełen czułości i empatii wobec bohaterów film „Paryż, 13. dzielnica” to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą „Imigrantów” i wyróżnionego Grand Prix „Proroka”. To także kolejny tytuł (choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”) dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.
KONKURS NA NAJLEPSZĄ RECENZJĘ!
Jak co roku Przegląd Kina Europejskiego kończy się konkursem na najlepszą recenzję bądź videorecencję z wybranego filmu bądź filmów pokazywanych podczas Przeglądu. Recenzje należy przesłać na adres e-mail: [email protected] Termin dostarczenia prac to 23.09.2022r. Rozstrzygnięcie konkursu (wręczenie karnetu) nastąpi 27.09.2022r. przed seansem w ramach DKF „Eroica”. Do zdobycia: DARMOWY KARNET DKF „Eroica” na 10 wybranych seansów w sezonie 2022 – 2023 (od października do czerwca włącznie)!
Zapraszamy do udziału!
Do pobrania: REGULAMIN KONKURSU
486 total views, 1 views today