
Recenzja filmu: „Matthias i Maxime” Janusz Wróblewski
Przez kino do serca Chociaż jest to klasyczna, ociekająca romantycznym sosem love story, ważnym wątkiem, jeśli nie kluczowym, okazuje się tu kino. Dużo w nowym filmie Xaviera Dolana energii, świeżości, ale i tak odnosi się wrażenie, że to wciąż film … czytaj więcej…
118,766 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „Portret kobiety w ogniu” Janusz Wróblewski
Poezja miłosna Jeśli istnieje jeszcze czysta poezja na ekranie, ten film jest tego dowodem. To, co najważniejsze w tym filmie, zawarte zostało poza słowami – w romantycznych obrazach, nastrojowej muzyce Vivaldiego, niekontrolowanych gestach. XVIII-wieczna portrecistka (Noémie Merlant) i jej muza (Adèle Haenel) … czytaj więcej…
19,695 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „Parasite” Janusz Wróblewski
Bunt karaluchów Film ujawnia, jak oparta na wyzysku i olbrzymich nierównościach społecznych rzeczywistość w istocie zamienia się w piekło. Jak żyć w świecie, w którym jeden procent najbogatszych mieszkańców ziemi zgromadził niemal tyle bogactwa, co pozostałe 99 proc. ludzkości? Nagrodzony Złotą … czytaj więcej…
11,661 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „Ból i blask” Janusz Wróblewski
Co boli Almodóvara Wielka, wyzwalająca opowieść o pogodzeniu się z losem, a może bardziej – o oswajaniu lęku. To pierwsze tak otwarcie autobiograficzne widowisko hiszpańskiego reżysera. Szczere do bólu, lecz nieprzesadnie ekshibicjonistyczne rozliczenie z trudnym dzieciństwem, przemianami obyczajowymi w Hiszpanii, dawnymi … czytaj więcej…
17,072 total views, 9 views today

Recenzja filmu: „Piranie” Janusz Wróblewski
Stracona młodość Za filmem najbardziej przemawiają żywe emocje młodych ludzi świetnie oddane przez nastoletnich aktorów. Ekranizacja inspirowanej prawdziwymi wydarzeniami sensacyjnej powieści Roberta Saviano „Chłopcy z paranzy” nie robi tak szokującego wrażenia jak znakomita „Gomorra”, ale ma wystarczająco dużo atutów, aby … czytaj więcej…
19,731 total views, 9 views today

Recenzja filmu: „Opowieść o trzech siostrach” Janusz Wróblewski
Baśń bez złudzeń Poruszający dramat o tym, że wszystko toczy się w rytm wyniszczającego fatum. Podobnie jak w „Blokadzie”, utrzymanej w tonacji kafkowskiej przypowieści, tak i tu utalentowany reżyser Emin Alper w budzący podziw poetycki sposób prześwietla turecką rzeczywistość. I nie pozostawia złudzeń. Delikatna, … czytaj więcej…
19,392 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „Fuga” Janusz Wróblewski
Otchłań To świetnie skonstruowany thriller psychologiczny. W tym filmie jest bergmanowska powaga, a także pewna zuchwałość w diagnozie sytuacji kobiet, którym wciąż wolno mniej. Mimo otwartych granic, dostępu do edukacji i przyspieszonej emancypacji ideał matki Polki odpowiedzialnej za dom, wychowanie dzieci i organizację … czytaj więcej…
18,213 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „Wyspa psów (Isle of Dogs)” Janusz Wróblewski
I love dogs Autor zręcznie w zgodzie ze swoją wizją kina wpisuje historię rebelii przeciwko złej władzy i grożącej światu katastrofie ekologicznej w kontekst Dalekiego Wschodu. Już w „Fantastycznym Panu Lisie” Wes Anderson udowodnił, że dość nieoczekiwana zmiana konwencji – … czytaj więcej…
5,433 total views, 8 views today

Recenzja filmu: „W ułamku sekundy” Janusz Wróblewski
Narodziny przemocy Reżyser buduje napięcie jak w gatunkowym thrillerze, ale pointy poszczególnych scen prowadzą do nieoczywistych wniosków, układają się w ciąg coraz większych zaskoczeń. Żyjemy w świecie stereotypów, łatwych podziałów na zło i dobro. Imigranci z południa wzbudzają … czytaj więcej…
5,098 total views, 8 views today

Recenzja filmu: Martwe wody. Janusz Wróblewski
Kanibale w Calais Dumont stroi się w piórka bliskiego nam Gombrowicza, lecz nie do każdego trafi ten rodzaj teatralizacji i komiksowego humoru. Wielbiciele serialu kryminalnego „Mały Quinquin” Bruno Dumonta, oglądając jego najnowsze dzieło „Ma Loute” – surrealistyczno-operetkowy ni to … czytaj więcej…
5,285 total views, 8 views today

Recenzja filmu Klient. Janusz Wróblewski
Krótki film o wybaczaniu Przenikliwy, prowokujący dramat. Nagrodzony Oscarem (najlepszy nieanglojęzyczny film) thriller psychologiczny „Klient” Asghara Farhadiego to wielowarstwowa opowieść o wstydzie, upokorzeniu, zemście i dochodzeniu do prawdy w represyjnym społeczeństwie, w którym wypowiedzenie jej na głos prowadzi do jeszcze większych komplikacji. Temat, … czytaj więcej…
5,529 total views, 8 views today

Recenzja filmu: To tylko koniec świata. Janusz Wróblewski
Bliscy nieznajomi Film ma klasę, dobre tempo, czasami zanadto przyspieszające w rytm teledyskowo zmontowanych retrospekcji. Szósta pozycja w imponującym dorobku Kanadyjczyka Xaviera Dolana – za miesiąc kończy dopiero 28 lat – przyniosła mu największy jak dotąd sukces. Adaptacja kameralnej sztuki … czytaj więcej…
5,060 total views, 8 views today